top of page
Image by Tamanna Rumee

איך לעזור לילד במתמטיקה: להפוך אמונה מגבילה להזדמנות לצמיחה

  • 20 בספט׳
  • זמן קריאה 2 דקות

אתם יושבים עם הילד לשיעורי בית. הוא מנסה לפתור תרגיל, עוצר, ואומר: “עזוב… אני פשוט לא טוב במתמטיקה”. המשפט הזה אולי נשמע פשוט, אך הוא יכול להשפיע רבות על הדרך הלימודית של הילד. אמירות כאלה יכולות לשחוק את הביטחון העצמי שלו ולמנוע ממנו להתקדם.


Eye-level view of a colorful math workbook open on a table
איך לעזור לילד במתמטיקה? חומרי לימוד בהישג יד הינם הבסיס

איך לעזור לילד במתמטיקה: למה זה בעייתי?


כאשר ילד אומר “אני לא טוב במתמטיקה”, הוא בונה לעצמו אמונה מגבילה (fixed mindset). מחקרים מראים כי אמונות ההורים והילדים משפיעות ישירות על פחד ממתמטיקה ועל הישגים נמוכים. לדוגמה, מחקר של Xie et al. (2022) מצא כי 70% מהילדים שמאמינים שאין להם יכולת מתמטית נמוכים יותר ברמות ההישגים שלהם מבני גילם. זה לא “סתם משפט”, אלא אמירה שיכולה קבוע את התחושה שהילד לא מסוגל להשתפר.


מה עומד מאחורי זה?


הילד מרגיש תסכול כאשר פתרון הבעיה לא ברור לו. התגובה הראשונה שלו היא לרוב "אני לא טוב בזה". כדי להמחיש, אם ילד מקבל ציון 60 במבחן מתמטי, הוא עשוי לחשוב שהוא לא מסוגל, במקום לדון כיצד הוא יכול לשפר את הציון. לעיתים, הילד לומד לשפוט את עצמו על סמך ציון או השוואה לחברים. אם ההורה אומר “גם אני לא הייתי טוב בזה”, הילד מאמץ את המסר הזה ומבצע תיוג עצמי שלילי.


איך לעזור לילד במתמטיקה? לגרום לילד לפתור לבד ולהתמודד בקושי
איך לעזור לילד במתמטיקה? לגרום לילד לפתור לבד ולהתמודד בקושי

איך לעזור לילד במתמטיקה?


החלפת השפה


במקום “אני לא טוב בזה”, אפשר להציע לילד לומר: “אני עוד לא טוב בזה”. שינוי כזה מאפשר פתיחה להזדמנויות חדשות ולתהליך של שיפור כך נוכל לעזור לו להשתפר בתחון המתמטי.


התמקדות בתהליך


כדי שישתפר במתמטיקה - נשאל את הילד: “מה הצעד הראשון שאתה כן מבין?” במקום להדגיש את מה שלא הולך. לדוגמה, אם הילד מתקשה בבעיות של חיבור, אפשר לנסות לפתור בעיות קלות של חיבור כמו 2 + 3 במקום להתחיל עם בעיות קשות יותר.


מתן חוויות הצלחה קטנות


לבחור תרגילים קלים יחסית שהילד יצליח בהם, כדי ליצור תחושת מסוגלות. מחקר הראה כי 80% מהילדים שהחלו עם בעיות פשוטות הצליחו להרגיש שיפור והגיעו להישגים טובים יותר לאחר מכן.


מודלינג של ההורה


להראות שגם ההורה מתמודד עם קושי (לא בהכרח מתמטי), ולא לוותר. ילד שצופה בהורה מתגבר על מכשול, לומד ש”קושי זה חלק מהלמידה” וכי הת perseverance משתלם.


לסיכום


כדי שנצליח לעזור לילד שלנו במתמטיקה- צריך להאמין שהוא מסוגל. המילים שאנחנו אומרים בבית יוצרות את התמונה שהילד מצייר לעצמו. כשאנחנו עוזרים לו להאמין בעצמו, אנחנו פותחים לו דלת להצלחה.



bottom of page